Uncategorized

Kunstig intelligens

Ettersom vi har gått inn i et nytt tiår er det interessant å se tilbake på hvor langt vi har kommet på bare dette tiåret med tanke på teknologien. Vi er sterkt preget av kunstig intelligens i dag, og dagens innlegg vil handle om nettopp dette. Først, en kort redegjørelse av hva kunstig intelligens er, deretter hvordan dette kan endre måten vi handler på.

Hva er kunstig intelligens

Vi alle er nok godt kjent med begrepet men en definisjon fra Deloitte lyder slik

«Kunstig intelligens (AI) er teori og utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens».

Det er i korte trekk informasjonsteknologi, som justerer sin egen aktivitet og derfor framstår som intelligente maskiner. Det er en sammensmelting av data teknikk, logikk, matematikk, psykologi og nevrovitenskap. Maskinlæring er den vanligste formen av kunstig intelligens, og det er systemer som lærer isteden for å bli programmert, blandt annet intelligente søkemotorer som kan foreslå treff på grunnlag av data fra dine tidligere søk og annen brukeratferd. Regelbaserte systemer, hvor vi mennesker bestemmer den intelligente atferden basert på regler, på forhånd, er en annen form for kunstig intelligens.

I mange år har flere former av kunstig intelligens bare vært en morsom tanke, men i dag finner vi kunstig intelligens nesten overalt. Som f.eks. når vi shopper på nett, og får opp forslag til andre produkter som kan passe oss. mest brukt av de fleste er muligens Google søkemotoren, som analyserer søkene våre og velger resultater som den tror er mest relevant for søkene våre, basert på tidligere søk. Chatboter og kundeservice er også en annen form for kunstig intelligens. Et eksempel på dette kan være når du får hjelp fra kundeservice på DnB og blir satt i kontakt med en chatbot. Netflix og spotify bruker også kunstig intelligens til å finne de musikk og filmanbefalingene som passer best til akkurat deg, basert på dine tidligere musikk og film valg. Ikke nok med det hjelper også kunstig intelligens deg til å oppdage svindelforsøk, så dersom epost kontoen din, eller bankkontoen din blir brukt av noen andre vil kunstig intelligens oppdage dette og gi deg beskjed om det.

Kunstig intelligens er allerede på god vei til å endre måten vi handler på og det stopper ikke her. Men hvor langt kan det gå? Meg selv, personlig er svak for den «gammeldagse» måten å handle på. Jeg setter pris på å gå i butikken å kjenne på stoffet og kvaliteten på de klærne jeg kjøper. Jeg ønsker også å se og kjenne på matvarene jeg kjøper i butikken. For meg er det ikke nødvendig å komplisere måten vi handler med kunstig intelligens. Men når det er sagt ser jeg at det er i utvikling og at måten vi handler på vil bli endret i løpet av de neste årene uansett hva min personlige mening er.

Kilder

https://snl.no/kunstig_intelligens

https://www2.deloitte.com/no/no/pages/technology/articles/tre-ting-vite-kunstig-intelligens-ai.html

https://ordliste.markedspartner.no/hva-er/hva-er-kunstig-intelligens/

https://forskning.no/internett-data/kan-kunstig-intelligens-true-menneskeheten/338558

https://blogg.noroff.no/aktuelt/data-tech/5-eksempler-pa-kunstig-intelligens-du-moter-i-hverdagen/

2 kommentarer

  • Liban

    Hei! Interessant blogginnlegg og gøy at du tar med fordelene og ulempene ved Kunstig intelligens. Dette var strukturert og forståelig, noe som gjorde det interessant å lese.

  • Frida

    Du har skrevt en fin innledning som gir en god oversikt både over hva innlegget skal handle om og hvordan strukturen er! Du har skrevet den beste sammenfatningen jeg har lest av hva AI er, og forklarer på en ryddig måte.

    Skriv gjerne innlegget i et program som har rettskrivingsprogram, tror ikke WordPress har det. Ser det mangler et par store bokstaver etter punktum, bare småpirk.

    Du skriver allerede veldig bra, så jeg gleder meg masse til å lese innleggene dine fremover:D

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *