Uncategorized

Refleksjonsnotat

I dette kurset, digital markedsføring, har jeg allerede lært utrolig mye. Etter at første del nå er over føles det ut som jeg allerede er ferdig med et helt semester, fordi jeg har lært så mye. Vi startet dette semesteret med et spennende tema; det digitale nettsamfunnet. Det var her jeg først forsto hvor lite jeg vet om den digitale utviklingen som har pågått de siste årene, og hvor langt vi har kommet i utviklingen av forskjellige teknologier. Deretter kom vi inn på nok et spennende tema; kunstig intelligens.

Kunstig intelligens

Jeg hadde litt kjennskap til teknologien fra før av, men jeg var ikke klar over hvor omfattende det var, og hvor langt denne teknologien hadde kommet. I dag finner vi kunstig intelligens nesten over alt og det er allerede på god vei til å ta over flere av arbeidsplassene i både helsesektoren, utdanningssektoren, detaljhandel og olje og gass sektoren, og mange fler. Kunstig intelligens er både en teori og en utvikling av datasystemer som er i stand til å gjennomføre oppgaver som vanligvis krever menneskelig intelligens. Selve definisjonen er tatt fra Deloitte, men jeg synes det beskriver teknologien såpass godt at jeg ønsker å bruke den her også. Den vanligste formen av kunstig intelligens er maskinlæring, som er systemer som lærer isteden for å bli programmert, som blandt annet; intelligente søkemotorer som google, som kan foreslå treff på grunnlag av data den har basert på din digitale profil. Ikke nok med det viste Arne oss flere eksempler fra virkeligheten, av kunstig intelligens i flere former og fasonger. Vi fikk se roboter som lagde mat, opererte på mennesker og mye mer og jeg ble mildt sagt veldig fasinert. Deretter kom vi inn på de sosiale konsekvensene av dette og de fordelene og ulempene som kommer med utviklingen. Det var tydelig at hele poenget med den digitale utviklingen var å senke transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter, og det var her vi fikk lære om de nye organisasjonene, nemlig plattformer.

Digitale platformer

Norske plattformer som Tise, Finn, Vipps og mange fler er jo de aller fleste godt kjent med fra før, inkludert meg selv, men jeg hadde aldri helt forstått hvorfor de eksisterte, jo det er nettopp fordi det er lønnsomt for både tilbyder og bruker, å senke transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter. Dermed kom vi inn på blokkjeder, noe som var ganske ukjent for meg.

Blokkjeder

Jeg lærte hvor effektivt det er og hvordan det vil være lønnsomt å ta i bruk den type teknologi for å fjerne mellomledd som kan være med på å redusere utgiftene til de som bruker den slags teknologi. Det er en komplisert teknologi, og er veldig glad for at jeg fikk lært om akkurat dette. Og der kom forretningsmodeller inn.

Forretningsmodeller

I tidligere emner har vi lært mye og strategi og forretningsmodeller, men arne lærte oss mye om hvordan dette kan gjøres med den digitale utviklingen i bakhodet. I økten med Stig lærte jeg mye om hvordan den digitale utviklingen og spesielt kunstig intelligens er på god vei til å bli smartere enn oss, og at det er et stort behov for flere med kunnskap om programmering og teknologi slik at de kan utvikle teknologien slik at flere kan dra utnytte av den. Kort oppsummert har jeg lært at digital økonomi handler om å senke transaksjonskostnadene og skape nettverkseffekter, det handler også om å finne nye måter og muligheter til å effektivisere måten vi arbeider på.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *