Uncategorized

Hvilke tiltak gjør Oatly for å stoppe klimaendringene

Vi er i gang med andre modul av fordypningsemnet “Digital markedsføring”. Modul 2 tar for seg sosiale kommunikasjon med/i et bærekraftsperspektiv, et interessant og engasjerende tema. Vi skal gå i gjennom FN´s bærekraftsmål der vi velger en bedrift eller organisasjon og diskuterer hvilke mål som er aktuelle for bedriften/organisasjonen. Gruppen består av to stk, Anneline og meg. Vi har valgt å ta utgangspunkt i bedriften Oatly og bærekraftsmål 13 – stoppe klimaendringene og delmålet 13.3 – Styrke enkeltpersoners og institusjoners evne til å motvirke, tilpasse seg og redusere konsekvensene av klimaendringer og deres evne til tidlig varsling, samt styrke kunnskapen og bevisstgjøringen om dette.

Hvem er Oatly?

Oatly er et svensk selskap som ble grunnlagt i 1985 av Rickard Öste. Selskapet produserer havrebaserte meieriprodukter, som havre- melk, yoghurt og is. 

Eget skjermbilde tatt av Oatly’s sustainability report 2018

Bedriftens formål er å gjøre det enkelt for forbrukere til å oppleve maten til personlige øyeblikk av glede, uten å skade klodens ressurser i prosessen. Med det globale økende fokuset på bærekraft, miljø og helse er det interessant og spennende å se at de er etablerte i mer enn 20 forskjellige land i både Europa og Asia.

I over 30 år har Oatly aktivt jobbet for å redusere klimafotavtrykkene og bidratt til et mer bærekraftig globalt samfunn ved å engasjere og informere forbrukere med en åpen og transparent holdning. 

Hva er FN´ens bærekraftsmål?

FN’s Bærekraftsmål er 17 globale felles mål som handler om utvikling som gjør at fremtidige generasjoner kan leve under gode forhold, en ansvarlig utvikling som fortsatt møter behovene man har idag, men uten at det reduserer klodens ressurser og generasjoner i fremtiden. Bærekraftsmålene erstatter de åtte tusenårsmålene, som ble godkjent i år 2000.

Eget skjermbilde tatt fra FN.no

I forelesningen til Cecilie Staude har vi gått igjennom tre dimensjoner, hvor det er sammenhengen mellom disse som avgjør om noe er bærekraftig. 

  1. Sosiale forhold – sikre at alle mennesker får et godt og rettferdig grunnlag for et anstendig liv.
  2. Miljø og klima – ta vare på naturen og klima som en fornybar ressurs for mennesker.
  3. Økonomi – sikre økonomisk trygghet for mennesker og samfunn. Utnytte ressursene smartere og lage systemer for å fordele det mer rettferdig.

Oatly sikrer likestilling og en bærekraftig arbeidsplass.

De produserer og transportere miljøvennlig.

Økonomi – oatly jobber med likestilling, sikrer arbeidsplasser, utnytter naturen på en fornybar og forsvarlig måte. 

Hvorfor er bærekraftsmål 13 relevant for Oatly?

Oatly kan puttes inn under flere av bærekraftsmålene til FN. Blant annet mål nr 5 som handler om likestilling. Med et prioritert fokus på likestilling som gjenspeiler seg i ledelsen  bestående av 50% kvinner og 50% menn. Bedriftens behandlingspolitikk står balanse mellom kjønnene sentralt, på alle nivåene av sysselsetting. Oatly står for lik lønn for arbeid med lik verdi og at ingen diskriminerende behandling skal forekomme på arbeidsplassen. I dag er 143 av de ansatte kvinner og 147 menn. 

Grunnen til at dette målet er relevant for Oatly er blant annet på grunn av de reelle klimatruslene vi står overfor i dag. En av de større truslene er tungtransport, noe Oatly benytter seg mye av ved at de distribuerer til flere land fordelt over Europa og Asia. Et av målene til bedriften er å produsere mer lokalt, noe som i tillegg vil være positivt for sysselsetting av lokale samt direkte reduksjon av transportutslipp. Aktive miljøvennlige grep Oatly gjør er å bygge og skape flere planter, lager og distribusjonssentre. Spisevanene til forbrukere er blitt stadig med plantebasert, noe som gjør at målene for lokalproduksjon som minimerer tungtransport, er dette svært relevant for å stoppe klimaendringene. 

Eget skjermbilde tatt av Oatly’s sustainability report 2018

En annen grunn for at mål nr 13 er relevant for Oatly er håndtering av plastkrisen på en bærekraftig og fornybar måte. Dette gjør de ved å bruke resirkulert papp i steden for plast. Dette har medført en økt fra 82% – 84% i fornybare ressurser. Aktive grep Oatly jobber med for å stoppe klimaendringene er blant annet plantebaserte produktemballasjer samt benytte stadig mer resirkulerte alternativer for å minimerer sine klimafotavtrykk.

Kilder:

https://www.oatly.com/uploads/attachments/cjzusfwz60efmatqr5w4b6lgd-oatly-sustainability-report-web-2018-eng.pdf

https://www.foods-future.com/rickard-oste

https://www.fn.no/Om-FN/FNs-baerekraftsmaal


2 kommentarer

  • cecilie Staude

    Hei og takk for fint blogginnlegg. Neklager at jeg hadde oversett dette, flott at dere sendte det direkte til meg. Her synes jeg dere skriver godt om hvilke bærekraftsmål som er aktuelle for en virksomhet som Oatly. jeg Med dette utgangspunktet har der jo mange muligheter til å kunne lage noen gode kommunikasjonstiltak som kan bidra til å nå ett eller flere av målene. Jeg gleder meg til å lese mer om dette i oppgaven deres. Ha en fin kveld 🙂

  • Emeline Braatlund Larsen

    Hei Fredrikke!
    Så fint å lese innlegget ditt om Oatlys tiltak. Jeg liker godt at du har tatt med tre bilder med kilde, det gjør innlegget ditt enda mer spennende 🙂 Bra bruk av underoverskrifter og kilder. Lykke til videre med skrivingen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *