Uncategorized

E-vare handel – Modul 3

ZOOM

Første forelesning i modul 3 er gjennomført og ikke nok med det ble det gjort på den digitale måten, på zoom. Under dagens omstendigheter har jeg vært skeptisk til de nye måtene å gjøre ting på, som for eksempel å ha forelesninger over nett, jeg er tilsynelatende tradisjonell og liker det meste på den gamle måten. Men første forelesning gikk bra til tross omstendighetene og vi fikk mange inntrykk og mye beskjeder på hva som skal gjøres gjennom denne modulen.

OKR

PÅ første forelesning fikk vi en utdypende beskjed om hva som forventes av oss til den siste eksamen. Vi skal lage nettbutikk og ikke nok med det skal den helst være fungerende og gjerne ha noen kjøp. Videre har foreleser satt opp sine forventninger til oss, i sammenheng med OKR. OKR står for Objektive, key result, og er et styringsett som tegner veien for hvordan man skal nå målene sine. Objektiv skal i hovedsak vise til det man ønsker å oppnå i det store bildet, mens key result er svar på hvordan man skal oppnå målet, med mer konkrete delmål. Foreleseren var tydelig på hand forventninger til oss og hvilket objektive som var viktigst, og med det så klart også flere key result som skulle gjøre at vi hadde muligheten til å oppnå målet.

Bildet er tatt fra Pixabay.com

BRISEN

Videre fikk vi besøk av noen tidligere digital markedsføring studenter som hadde gjennomført samme eksamensoppgave som vi står ovenfor i dag. Det var Marius Schafferer og Ola Olsen., som startet brisenshop. Marius og Ola, var greie nok og ga oss en veldig fin oversikt på hvordan de valgte å løse eksamensoppgaven og hvordan de valgte og fortsette å jobbe med nettbutikken deres, selv etter de var ferdig med eksamen. I første omgang må man finne ut av hva man ønsker å selge i denne nettbutikken man skal lage. For brisen var dette diverse klesplagg. Deretter er det viktig å lage en god plan, sette opp objektives, og målbare key result, men også huske å drømme stort! Videre jobbet de med å utvikle logo til nettbutikken og til å ha på klærne. Når det var gjort var det videre til lansering av nettbutikken og på sosiale medier. Guttene hadde en god plan og hadde allerede bilder og produkter klare til å deles, og med et samarbeid med influensers, eller instagram profiler med mange følgere, var de i gang på sosiale medier også.  Etter åpningen av nettbutikken var salget høyt allerede første dagen. Brisen var absolutt på riktig vei og hadde gjort mange gode valg. De tenkte hele tiden på hvordan de best mulig kunne tilfredsstille kunden. Med sine allerede eksisterende nyhetsbrev via e-post, valgte de å gjøre noe enda mer personlig. Dette ble gjort med personlige «takkevideoer» til de som kjøpte brisen produkter. Marius og Ola valgte gode løsninger hele veien, og jeg ble selv veldig inspirert til å gjøre det like bra som dem.

Eget skjermbilde tatt fra brisenshop.no

Personlig merkevarebygging

Videre i denne forelesningen fikk vi beskjed av en annen student, jule foss. Julie foss fortalte oss mye om personlig merkevarebygging og viktigheten av en skikkelig bra Linkedin profil, og hvordan vi kan kapre drømmejobben med god personlig merkevarebygging. Deretter ga hun oss noen kjempe gode tips på hvordan vi får en bedre Linkedin profil, og hvordan man kan bruke Linkedin til å etterhvert få drømmejobben. Først og fremst begynte hun med å definere personlig merkevarebygging, og for en markedsføring student er ikke det ukjent for meg. Det handler om å markedsføre deg selv og din kompetanse, litt i likhet med skryting, men jo bedre man er, desto bedre er det, fordi det gir mange muligheter. Julie foss fortalte at personlig merkevarebygging gir oss et konkurransefortrinn, fordi det viser at vi er engasjert, gjør deg synlig på arbeidsmarkedet, og det gjør deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Deretter ga hun oss 5 tips til de som ønsket en jobb ved siden av studiene:

  1. Tørre å være frempå, og sørge for å søke rundt, høre med kontakter og ta kontakt med de du ønsker å jobbe for.
  2. Ta del i forelesningene og delta aktivt i klasserommet. Mange forelesere er gjerne fra den bransjen vi ønsker oss inn i og derfor kan det være veldig positivt og vise seg fram og skille seg ut i mengden.
  3. Lag en kjempe bra Linkedin profil.
  4. Ikke undervurder deg selv, selv om du fortsatt er ung, og student og tror at du ikke vet nok, det trenger ikke å bety at det er sant eller at du ikke har noe positivt å bidra med.
  5. Få fram motivasjonen din, vis gjerne at du er engasjert og nysgjerrig, samt inspirert til å jobbe hardt for å få det du ønsker.
Bilde hentet fra Linkedin

Med det sagt er det så klart veldig nødvendig å vite hvordan man bygger en god Linkdin profil, og med dette ga Julie foss oss 8 kjempe gode og hjelpsomme tips på hvordan vi lager den beste Linkedin profilen:

Førsteinntrykk – din personlige merkevare – Få tydelig fram hvem du er, hva jobber du med, er du student? Hva kan du tilby en potensiell arbeidsgiver?

Profilbilde – Sørg for å ha et profesjonelt profilbilde på Linkedin, gjerne også et som er oppdatert og tydelig. Gjerne også få noen til å ta bilde av deg, og sørg for at det er du som er i fokus.

Bilde hentet fra Egen profil på Linkedin

Kontakt informasjon – Det er viktig at potensielle arbeidsgivere kan komme i kontakt med deg, og dermed er det viktig å holde viktig informasjon oppdatert, slik som telefon, mail og øvrig kontakt.

Sammendrag – Skriv et godt og utfyllende sammendrag, dette er din mulighet til å vise fram din kompetanse og din kunnskap. Du kan si noe om et spesifikt emne du er eksepsjonelt god på, hvilke erfaringer du har og hva som motiverer deg. Her er det ikke farlig om man skryter litt!

Arbeidserfaring og utdanning – Husk å holde profilen din oppdatert med all erfaring, all erfaring er god erfaring og det kan være viktig å få med hva utdanningene og jobberfaringene dine har lært deg.

Ferdigheter – Det er viktig å få fram hva man kan, og de unike ferdighetene man har. Her kan man trekke fram nøkkel egenskaper, vise fram lisenser og sertifiseringer. Med dette kan man vise veldig tydelig fram hva man er god på og hva man kan tilby en arbeidsgiver.

Bilde er tatt dra pixabay.com

Anbefalinger – Vis fram anbefalinger fra tidligere arbeidsgivere, kollegaer eller medstudenter du har gjort bra arbeid med. Det er verdifulle anbefalinger som fungerer som en referanse for din neste arbeidsgiver.

Interesse og aktivitet – Vis hva du interesserer deg for og kom i kontakt med dem og det du interesserer deg for. Meld deg inn i relevante grupper og delta i faglige diskusjoner.

Med dette fikk vi, alle sammen, en skikkelig fordel. Å bruke Linkdin er noe jeg har inntrykk av at vi mange tar for gitt. Det er en utrolig bra mulighet og med det Julie foss har lært oss er det ingenting som stopper oss fra å kapre drømmejobben.

Oppsummering

Bilde tatt fra pixabay.com

Etter å ha gjennomført første forelesning føler jeg meg inspirert og motivert til å lære mer, og høre mer fra tidligere studenter og den kunnskapen og erfaringen de ønsker å dele med oss. Jeg tror det vi lærer og praktiserer i denne modulen vil gi oss mange muligheter i framtiden, og lærer oss det vi trenger for å lykkes. Det er satt høye krav til oss, denne modulen også, med blogginnlegg, nettbutikk og mye mer, men jeg tror at vi alle har et bra utgangspunkt og muligheten til å svare til de forventingene som er satt.

Kilder:

https://brisenshop.no/

Én kommentar

  • Emeline Braatlund Larsen

    Hei Fredrikke!
    Så gøy å lese om dine tanker rundt modul 3. Du skriver mye bra om mye forskjellig 🙂 Kanskje ville det vært ett tips å laget et eget linkedin-innlegg? Du skriver mye bra og det vil derfor være lettere å dele det på LinkedIn, hvis innlegget har ett tema. Du har fine underoverskrifter og bruker bilder godt. Prøv gjerne å skrive 1000 ord, som vi ber dere om å gjøre i bloggoppsettet vi har gitt dere. Lykke til videre 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *