Uncategorized

Organisk og betalt søk

I denne ukens blogginnlegg har vi fått i oppgave å skrive om forskjellen på organisk og betalt søk, og hvordan digitale markedsførere tar i bruk disse elementene. De fleste som søker på nett tenker ikke særlig stort over de treffene som kommer opp, men det kommer opp både organiske og betalte søk. De aller fleste av oss, som ikke studerer digital markedsføring vet kanskje ikke forskjellen, men i dette innlegget skal jeg prøve så godt jeg kan å forklare forskjellen.

Hva kjennetegner et betalt søk?

Betalte søk er de første resultatene som kommer opp, gjerne de 3 første. Disse er ofte merket med annonse og kan gjerne se ut og fremstå som reklame for mange, mens andre tenker ikke over det og trykker seg inn på første og beste resultat. Disse resultatene er betalte annonser og en virksomhet har kjøpt den plassen gjennom for eksempel google ads. Med betalte søk vil virksomheten som har kjøpt denne plassen i søkemotoren få betaling hver gang noen klikker på den annonsen i resultatsiden (SERP). Dette skjer når noen søker på de nøkkelordene du har kjøpt og lagt inn i annonsen. Betalt søk blir ofte kalt for søkemotormarkedsføring (SEO).

Eget skjermbilde

Hva kjennetegner organisk søk?

Organiske søk er alle resultatene som kommer under de betalte annonsene i SERP Disse organiske søkene blir rangert ut fra hvor relevant de er i forhold til det du som forbruker søker etter i søkemotoren. Organiske søk blir ofte omtalt som søkemotoroptimalisering. Organiske søk handler om å ha god kvalitet på innholdet man legger ut, slik at man gjør seg fortjent til en høyere plassering i søkeresultatene i SERP, slik at man ikke trenger å betale for den plassen man får tildelt. De forskjellige søkemotorene vil alltid forsøke å presentere de mest relevante søkeresultatene til de som søker, så dersom det ikke er relevans, kvalitet og tillit i innholdet, vil du ikke havne høyt oppe i SERP. Dersom du ikke ønsker å betale for å havne øverst når noen søker på det du holder på med er det noen punkter du burde huske på:

  • Produser god kvalitet og relevans på innholdet til nettstedene dine.
  • Sørg for at nettstedet ditt nevner søkeordene du ønsker å bli funnet på.
  • Sørg for at overskrifter, lenker og tags og titler sender samme sterke signaler til søkemotoren om hva nettstedet handler om.
  • Sørg for å bruke verktøy som analyserer det du gjør og gir deg konkrete tips og råd til hvordan du kan forbedre nettstedet ditt og optimalisere det.
  • Analyser rangeringen din i SERP i forskjellige verktøy.
  • Bruk forskjellige verktøy til å jobbe strategisk med søkemotor optimalisering.
  • Mobil optimalisert format på nettstedet ditt.
Eget skjermbilde

Direkte trafikk må ikke forveksles med organiske søk. Dirkete trafikk er når noen søker seg dirkete inn på en URL side i søkefeltet, mens organisk trafikk handler om å søke etter innhold som matcher det du søker på, slik at dersom du søker på Levis jeans ønsker du gjerne at det kommer opp nettsteder som selger Levis jeans, eller innhold som omhandler Levis jeans.

Fordi organiske søk ikke er betalt og handler om å gjøre seg fortjent til en plass på toppen er det sett på som den viktigste trafikken inn på nettstedet ditt, fordi du faktisk har gjort deg fortjent til den.

Hvordan bruker en digital markedsfører organisk og betalt søk?

I dagens samfunn er det vanskelig å bli sett og hørt fordi det er så utrolig mye støy i markedet. Det er mange som roper og det er mye konkurranse, derfor er det viktig å gjøre det man gjør riktig og bli sett på den måten. Enhver markedsfører sin jobb er å generere ROI. Det er viktig å vite at den jobben som er gjort resulterer i en eller annen gevinst. Dersom man er en virksomhet som har mye midler å bruke på kjøp av annonser og plass på nettet, er det lett å kjøpe seg plass hos google og andre populære søkemotorer, ulempen med dette er at det ofte framstår som reklame, og de aller fleste av oss vil ikke bli påvirket av direkte reklame. Den største gevinsten ligger i organiske søk der det er tillit til virksomheten og innholdet.

Bildet er tatt fra Unsplash.com

Dersom en markedsfører klarer å havne blant de øverste resultatene blant organiske søk har de gjort noe riktig. Det betyr at innholdet deres er av kvalitet og relevans for søkeren og google eller andre søkemotorer har tillit til nettstedet. Det er dette en markedsfører bør jobbe mot i motsetning til å betale for annonseplasser. Jeg er overbevist om at man gjør seg fortjent til lojale kunder og det tror jeg skjer ved tillit og kvalitet på innholdet. Med det sagt kan en markedsfører bruke både organisk søk og betalt søk til sin fordel, men i det lange løp tror jeg det er en fordel å fokusere mer på å havne øverst i de organiske søkene enn betalt, men på mange kanaler kan betalte søk gi mange fordeler og mer trafikk inn på nettstedet, men det skaper ikke en merkevare og lojale kunder på samme måte.

Kilder:

https://medium.com/@meetfelipe/okr-vs-kpis-what-is-the-difference-ffa54673fcf1

Én kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *